ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Ο εκπαιδευτικός που υλοποιεί πρόγραμμα Αγωγής Υγείας καλό θα είναι να το προσαρμόσει στις ιδιαιτερότητες και στις ανάγκες κάθε κοινωνικής ομάδας και η ενεργή συμμετοχή του, με δεδομένο ότι η Αγωγή Υγείας δεν αποτελεί γνωστική περιοχή ενός μόνο επιστημονικού κλάδου, εξασφαλίζεται με :
- τη δυνατότητα συνεχούς εκπαίδευσης και επιμόρφωσης
- την παροχή κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και τη δυνατότητα συνεχούς εμπλουτισμού του
- την παροχή κινήτρων σε όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα
- τη μεθόδευση της συνεργασίας σχολείου –κοινότητας
- τη συστηματική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της εφαρμογής του προγράμματος και την αναπροσαρμογή του εφόσον κρίνεται αναγκαίο
Για την εφαρμογή προγράμματος στο σχολείο, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ορισμένες βασικές αρχές, σύμφωνα με τις οποίες η Αγωγή Υγείας:
- είναι μια συνεχής διαδικασία που αναγνωρίζει τις ανάγκες όλων των μαθητών
- θα πρέπει να εμφανίζεται σε πολλά μέρη του αναλυτικού προγράμματος
- δεν θα πρέπει να προκαλεί προσωπική ενόχληση ή να θίγει οποιαδήποτε ομάδα ατόμων
- δεν θα πρέπει να επικεντρώνεται αποκλειστικά στο «κάνε αυτό» ή «μην κάνεις αυτό»
- θα πρέπει να στηρίζεται σε μια εκτίμηση των παραγόντων που επιδρούν στη συμπεριφορά των νέων ανθρώπων
- θα πρέπει να εστιάζεται περισσότερο στην υγιή ανάπτυξη παρά στην αντικοινωνική συμπεριφορά
- θα πρέπει στηρίζεται στο περιεχόμενο της οικογενειακής ζωής
- δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα μεμονωμένο περιστατικό κάποιας χρονιάς, αλλά ως ένα τμήμα μιας εκτεταμένης και συνεχούς διαδικασίας θα πρέπει να είναι ευαίσθητη στις επιθυμίες των γονέων
Εργαλεία που διευκολύνουν τον εκπαιδευτικό στην επιτυχή έκβαση του έργου του μπορεί να είναι τα εκπαιδευτικά πακέτα (τα οποία μπορεί να αναζητήσει στις οργανωμένες βιβλιοθήκες των σχολικών μονάδων ή στο Γραφείο Αγωγής Υγείας). Σε αυτά θα εντοπίσει βιωματικά εργαλεία καθώς και μια ποικιλία μαθησιακών προσεγγίσεων (ερωτηματολόγια, καταιγισμός ιδεών, μελέτη περιπτώσεων, παιχνίδια ρόλων, επίλυση προβλήματος, μέθοδος Project) και διδακτικών τεχνικών (δραστηριότητες γνωριμίες, δραστηριότητες προθέρμανσης, τεχνικές χωρισμού σε υποομάδες, δραστηριότητες που δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης).
Η θεματολογία των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας (σύμφωνα με την Γ7/121118/08-10-12), περιλαμβάνει:
α. Μαθαίνω για τη ζωή
Υγεία
- Η Υγεία ως πολιτισμικό και κοινωνικό αγαθό
- Διαπολιτισμικές Προσεγγίσεις στην Υγεία και την Ασθένεια
- Εξαρτησιογόνες Ουσίες (καπνός, αλκοόλ, ναρκωτικά )
- Ασθένειες: AIDS, ηπατίτιδα Β, Μεσογειακή αναιμία, καρδιαγγειακά νοσήματα, ασθένειες στο εργασιακό περιβάλλον, σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, καρκίνος
- Στοματική υγιεινή
- Ατυχήματα και Ασφάλεια
- Πρώτες Βοήθειες
- Εθελοντισμός και Υγεία : Αιμοδοσία, Προσφορά ιστών και Οργάνων
Ψυχική Υγεία
- Εξαρτήσεις (ναρκωτικά, αλκοόλ, κάπνισμα, ηλεκτρονικά μέσα, τυχερά παιχνίδια, κλπ)
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αντιμετώπιση του άγχους και του φόβου
- Αντιμετώπιση πένθους
- Αυτοεκτίμηση, Αυτοσυναίσθημα – Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
- Συναισθηματική και Ψυχοκινητική Ανάπτυξη – Αντιμετώπιση Προβλημάτων
- Εφηβεία, συμπεριφορές και αντιλήψεις
- Διαπροσωπικές Σχέσεις
Υγεία, Ιστορία και Τέχνη
- Μυθολογία, Ιστορικές Αντιλήψεις για την υγεία, έθιμα, δοξασίες και λαογραφικά στοιχεία
- Μνημεία, Έργα και αρχαιολογικοί χώροι (π.χ. προσωποποιήσεις Υγείας, Ασκληπιεία, Αμφιαράεια κ.ά.)
Υγεία και Λογοτεχνία
- Ζητήματα σωματικής/ ψυχικής υγείας και ποιότητας ζωής στην μυθιστοριογραφία και την ποίηση
β. Αγωγή του Ενεργού Πολίτη
Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
- Προβλήματα Φτώχειας, Αναλφαβητισμού κ.ά
- Δημοκρατικά δικαιώματα, δικαιώματα του πολίτη
- Κοινωνικός αποκλεισμός, Ισότητα ευκαιριών
- Ισότητα φύλων
- Ρατσισμός, ξενοφοβία
Ποιότητα Ζωής
- Κατοικία, Υγιεινή και Ασφάλεια
- Ποιότητα ζωής στο εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον - Έκθεση σε τοξικές ουσίες
- Φυσική Ζωή, άσκηση και υγιεινός τρόπος διαβίωσης
- Διατροφικές συνήθειες και μεταλλαγμένα τρόφιμα
- Εθελοντισμός
- Πολιτική Προστασία: Πρόληψη και αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων/ Σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές
Κυκλοφοριακή Αγωγή
- Οδική συμπεριφορά πεζών και οδηγών
- Οδική συμπεριφορά μαθητών: οι μαθητές ως οδηγοί και ως επιβάτες – διαμόρφωση κυκλοφοριακής συνείδησης
- Οδική Ασφάλεια
Αγωγή του καταναλωτή
- Αγωγή του καταναλωτή και οικονομία
- Αγωγή του καταναλωτή και κοινωνία
- Πληθυσμιακές μετακινήσεις και κατανάλωση
- Υγεία και κατανάλωση
- Ανάλυση προτύπων κατανάλωσης κ.α.
Η έδρα του Γραφείου Αγωγής Υγείας είναι στην οδό Έλλης 3, 15234, Χαλάνδρι. Υπεύθυνη είναι η κα Φρυδά Ευαγγελία.
Τηλ. επικοινωνίας : 2106399597
E-MAIL : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.